Heklekurv. (oppskrift)

Sommerhndarbeid.
En enkel heklekurv av 1,5 dynetrekk. Fru Stussli blir s glad nr ting kan gjenbrukes og bli nyttig enda en gang. hekle med sengety er bde moro, enkelt og miljvennlig.

Oppskrift
Denne store heklekurven er laget p et og et halvt dynetrekk.
Heklenl nr 10
Riv sengetyet i strimler som er ca 2 cm brede. Dette gjres p samme mte som nr du river til hekling av filleryer. Bilder av det finner du HER
1. omgang: Start heklingen i bunnen av kurven med en magisk sirkel med 8 fastmasker rundt og en kjm i frste fm. Stram til s hullet blir minst mulig.
2. omgang : Hekles en luftmaske og deretter to fm i hver fm hele omgangen. En kjm i frste fm.
3. omgang : En lm. Deretter en fm i frste fm, to fm i neste. gjenta hele veien rundt og avslutt med en kjm i frste fm.
4. omgang --> : Fra n ker du ved behov frem til du har 50 masker. Legg heklingen flatt mellom hver omgang og sjekk om den blger seg slik at den trenger kning eller ikke p neste omgang. Bunnen skal vre s flat som mulig. Det er ingen krise om den ikke er 100% flat. Hele kurven lar seg forme litt etter vask slik at sm skrukker kan skjules.
Nr du har 50 masker i bunnen stopper du kingen og hekler hver omgang med starte med en luftmaske avslutte med en kjm. N hekler du slik til du har nsket hyde p kurven din.

Hankene hekles slik.
1. omgang: start med en lm. Hekle 19 fm, deretter 10 lm, hopp over 6 masker. hekle 19 fm, 10 lm, opp over 6 masker og festmed en kjm i frste fm.
2. omgang: start med en lm. Hekle 19 fm. deretter hekles 10 masker rundt "hanken", 19 fm og 10 fm rundt den andre "hanken". Fest med en kjm i frste fm og fest trden.

Link gjerne til Stusslibloggen om du lager kurven.

N skal Fru og Frken Stussli ut handle maling :-)
Har du noen planer for sommerdagen?

Fru Stussli

Vil du flge Fru Stussli p facebook, finner du henne HER. P instagram heter hun fru_stussli

#hekling #oppskirft #gjenbruk #heklingmedsengety #miljvennlig #hndarbeid #DIY

27 kommentarer

fruensvilje

29.06.2015 kl.16:46

denne likte jeg godt,du frister med disse hekleriene dine hi hi,m se f revet opp noen filler eg ogs snart :))

ladyaugust

29.06.2015 kl.17:19

Nyyydelig Fru Stussli :D Bare helt nydelig <3 <3 <3 maling er ogs gy, jeg hekler litt :D godklmme <3

dandilion

29.06.2015 kl.18:10

S flott den ble! Da vi kom til vennene vre som vi overnattet hos i Bergen s stod det en stor pose med gammel sengety klart som jeg skulle f. S kjekt :) Jeg skal nok ut og plante litt i kveldinga. N er det straks middag her.

gretashobby

29.06.2015 kl.18:27

Stilig kurv. Skal vise den til dattra. Du er flink med gjenbruk ja. Fikk lyst p slik, s kanskje eg kan nske meg ein slik med ho. Ha ein fin kveld

annebe

29.06.2015 kl.20:22

Wow !...du lager jo bare s mye fint <3

frodith

29.06.2015 kl.22:12

Jeg tror jeg m hekle en snn kurv jeg ogs, til alt garnet mitt. For da kan den jo vaskes ogs :-) Fine kurven din <3 Ser s koselig ut snn ute med heklenlen :-) Jeg har bare vrt i huset og vasket litt mer, men i morgen leverer vi nklene :-) Jippie :-)

margarites

29.06.2015 kl.22:20

Dette ble jammen en fin kurv! Skikkelig praktisk og stdig ser det ut til at den er. Likte godt fargene ogs! Du er flink og flittig selv p sommeren :-)

passion4lifeandtravel

29.06.2015 kl.22:52

, s fin og koselig den kurven var <3 Kjempest <3

Lisbeth Pedersen

30.06.2015 kl.09:56

Nydelig og dekorativ hekle kurv :-) Den ser ganske s stdig ut ogs. Du er s kreativ og flink :-)

Ha en superfin dag

Klemmer

Fru Stussli

30.06.2015 kl.10:05

fruensvilje: Tusen takk! N er det sommer og vr for vre ute rive :-D

Fru Stussli

30.06.2015 kl.10:07

ladyaugust: Takk takk :-D Har du lagt ut bilder av heklingen din? Jeg har vrt p taekwon-doleier og ramlet av bloggingen noen dager :-D
Her har det regnet p det som skulle males s jeg sitter her og venter p at sola skal trke det :-DD
Ha en fortryllende sommerdag
Klemmer i fleng

Fru Stussli

30.06.2015 kl.10:08

dandilion: Tusen takk :-)
Kjekt nr venner og bekjente tenker p oss i stedet for kaste sengetyet :-D Det hender jeg finner en pose med sengety p trappa her i ny og ne :-D
Fikk du noen svar p navnet p den planten din?

Fru Stussli

30.06.2015 kl.10:09

gretashobby: Tusen takk :-D Moro at datteren din hekler litt for deg. Min mamma er ikke s glad i hekle og har sendt meg noen strikkeplagg der jeg har heklet kant for henne. Godt at vi kan hjelpe hverandre begge veier :-D

Fru Stussli

30.06.2015 kl.10:10

annebe: Tusen takk snille du <3

Mona

30.06.2015 kl.10:10

hhhh denne er jo helt nydelig! Tusen takk for oppskrift :-D Nyt dagen dere to <3

gretashobby

30.06.2015 kl.10:10

Det er sant. Slik eg gjr det eg ogs.

Fru Stussli

30.06.2015 kl.10:12

frodith: Ja, kurven er jo perfekt til oppbevare hndarbeid :-)
N hper jeg de blir fornyd med all jobben du har gjort i leiligheten, slik at du slipper tenke mer p den og bare kan kose deg resten av sommeren!
Stoooooor sommerklem

Fru Stussli

30.06.2015 kl.10:13

margarites: Tusen takk snille du :-D Jeg er nok ikke s flittig som det ser ut til og n blir det snart skikkelig stille p stusslibloggen, for p sndag er det ferie!! Da reiser vi til England :-D

Fru Stussli

30.06.2015 kl.10:13

passion4lifeandtravel: Tusen takk snille du :-D

Fru Stussli

30.06.2015 kl.10:15

Lisbeth Pedersen: Tusen takk Lisbeth :-) Kurven er stdig og lar seg vaske i maskinen. Det er deilig med slike ting som tler litt :-D
N p sommeren blir det ikke s masse blogging. P sndag reiser vi p ferie og da ramler jeg litt av bloggingen igjen :-D Her hsten og vinteren som er hysesong for min blogging.
Hper du har fine sommerdager!
Stor klem

Fru Stussli

30.06.2015 kl.10:17

Mona: Tusen takk :-D
Sommerklemmer

Tone

30.06.2015 kl.12:18

Ahhh, s fin. s ble jeg s glad for se, siden jeg har laget en nesten helt lik. Den er bl og brukes til hndarbeid!! :)) Men mindre da, for jeg hadde bare en dyne i bl. :) S morsomt det skal bli flge deg videre og se hva du finner p. Fr s lyst til begynne strimle opp sengeklr igjen. :)

ladyaugust

30.06.2015 kl.14:22

Deilig med noen dager uten ogs :) Jeg la ut et bilde n p blogg :) Fingra er nesten uten hud hahaha kooos deg med dagen <3 godklmme :)

Lisbeth Pedersen

30.06.2015 kl.20:57

Her ogs blir det lite blogging fremover. Er en stund siden jeg blogget n. Blir vel kanskje litt amcar og Mustang blogging p meg om sommeren :-) S dere reiser p sndag, ha en strlende ferietur :-) Du skulle jo tatt turen til Bergen du ogs, eller vi til deg :-)

Klemmer

Fru Stussli

30.06.2015 kl.23:50

Tone: S moro at du ogs har laget slik. Hvilken farge min ble var litt tilfeldig, men n ble jeg veldig fornyd med at det var bl :-D
Jeg har et gjort et hopp bort fra heklekroken og er tilbake hos symaskinen :-D Er s godt med avveksling for armene etter slike store tunge ting.

Fru Stussli

30.06.2015 kl.23:50

ladyaugust: da m jeg inn kikke p bloggen din :-D
Nattaklemmer

Fru Stussli

30.06.2015 kl.23:52

Lisbeth Pedersen: Vi kommer sterkere tilbake til hsten :-D
Ja jeg skulle gjerne vrt med frodith til Bergen. Neste gang kanskje? Ellers s fr vi ha bloggjulebord i Oslo og s kommer dere hit ;-)
Fortsatt god sommer <3
Mange klemmer