Heklekurv. (oppskrift)

Sommerhåndarbeid.
En enkel heklekurv av 1,5 dynetrekk. Fru Stussli blir så glad når ting kan gjenbrukes og bli nyttig enda en gang. Å hekle med sengetøy er både moro, enkelt og miljøvennlig.

Oppskrift
Denne store heklekurven er laget på et og et halvt dynetrekk.
Heklenål nr 10
Riv sengetøyet i strimler som er ca 2 cm brede. Dette gjøres på samme måte som når du river til hekling av filleryer. Bilder av det finner du HER
1. omgang: Start heklingen i bunnen av kurven med en magisk sirkel med 8 fastmasker rundt og en kjm i første fm. Stram til så hullet blir minst mulig.
2. omgang : Hekles en luftmaske og deretter to fm i hver fm hele omgangen. En kjm i første fm.
3. omgang : En lm. Deretter en fm i første fm, to fm i neste. gjenta hele veien rundt og avslutt med en kjm i første fm.
4. omgang --> : Fra nå øker du ved behov frem til du har 50 masker. Legg heklingen flatt mellom hver omgang og sjekk om den bølger seg slik at den trenger økning eller ikke på neste omgang. Bunnen skal være så flat som mulig. Det er ingen krise om den ikke er 100% flat. Hele kurven lar seg forme litt etter vask slik at små skrukker kan skjules.
Når du har 50 masker i bunnen stopper du økingen og hekler hver omgang med å starte med en luftmaske avslutte med en kjm. Nå hekler du slik til du har ønsket høyde på kurven din.

Hankene hekles slik.
1. omgang: start med en lm. Hekle 19 fm, deretter 10 lm, hopp over 6 masker. hekle 19 fm, 10 lm, opp over 6 masker og festmed en kjm i første fm.
2. omgang: start med en lm. Hekle 19 fm. deretter hekles 10 masker rundt "hanken", 19 fm og 10 fm rundt den andre "hanken". Fest med en kjm i første fm og fest tråden.

Link gjerne til Stusslibloggen om du lager kurven.

Nå skal Fru og Frøken Stussli ut å handle maling :-)
Har du noen planer for sommerdagen?

Fru Stussli

Vil du følge Fru Stussli på facebook, finner du henne HER. På instagram heter hun fru_stussli

#hekling #oppskirft #gjenbruk #heklingmedsengetøy #miljøvennlig #håndarbeid #DIY

27 kommentarer

fruensvilje

29.06.2015 kl.16:46

denne likte jeg godt,du frister med disse hekleriene dine hi hi,må se å få revet opp noen filler eg også snart :))

ladyaugust

29.06.2015 kl.17:19

Nyyydelig Fru Stussli :D Bare helt nydelig <3 <3 <3 maling er også gøy, jeg hekler litt :D godklæmme <3

dandilion

29.06.2015 kl.18:10

Så flott den ble! Da vi kom til vennene våre som vi overnattet hos i Bergen så stod det en stor pose med gammel sengetøy klart som jeg skulle få. Så kjekt :) Jeg skal nok ut og plante litt i kveldinga. Nå er det straks middag her.

gretashobby

29.06.2015 kl.18:27

Stilig kurv. Skal vise den til dattra. Du er flink med gjenbruk ja. Fikk lyst på slik, så kanskje eg kan ønske meg ein slik med ho. Ha ein fin kveld

annebe

29.06.2015 kl.20:22

Wow !...du lager jo bare så mye fint <3

frodith

29.06.2015 kl.22:12

Jeg tror jeg må hekle en sånn kurv jeg også, til alt garnet mitt. For da kan den jo vaskes også :-) Fine kurven din <3 Ser så koselig ut sånn ute med heklenålen :-) Jeg har bare vært i huset og vasket litt mer, men i morgen leverer vi nøklene :-) Jippie :-)

margarites

29.06.2015 kl.22:20

Dette ble jammen en fin kurv! Skikkelig praktisk og stødig ser det ut til at den er. Likte godt fargene også! Du er flink og flittig selv på sommeren :-)

passion4lifeandtravel

29.06.2015 kl.22:52

Å, så fin og koselig den kurven var <3 Kjempesøt <3

Lisbeth Pedersen

30.06.2015 kl.09:56

Nydelig og dekorativ hekle kurv :-) Den ser ganske så stødig ut også. Du er så kreativ og flink :-)

Ha en superfin dag

Klemmer

Fru Stussli

30.06.2015 kl.10:05

fruensvilje: Tusen takk! Nå er det sommer og vær for å være ute å rive :-D

Fru Stussli

30.06.2015 kl.10:07

ladyaugust: Takk takk :-D Har du lagt ut bilder av heklingen din? Jeg har vært på taekwon-doleier og ramlet av bloggingen noen dager :-D
Her har det regnet på det som skulle males så jeg sitter her og venter på at sola skal tørke det :-DD
Ha en fortryllende sommerdag
Klemmer i fleng

Fru Stussli

30.06.2015 kl.10:08

dandilion: Tusen takk :-)
Kjekt når venner og bekjente tenker på oss i stedet for å kaste sengetøyet :-D Det hender jeg finner en pose med sengetøy på trappa her i ny og ne :-D
Fikk du noen svar på navnet på den planten din?

Fru Stussli

30.06.2015 kl.10:09

gretashobby: Tusen takk :-D Moro at datteren din hekler litt for deg. Min mamma er ikke så glad i å hekle og har sendt meg noen strikkeplagg der jeg har heklet kant for henne. Godt at vi kan hjelpe hverandre begge veier :-D

Fru Stussli

30.06.2015 kl.10:10

annebe: Tusen takk snille du <3

Mona

30.06.2015 kl.10:10

Åååhhhh denne er jo helt nydelig! Tusen takk for oppskrift :-D Nyt dagen dere to <3

gretashobby

30.06.2015 kl.10:10

Det er sant. Slik eg gjør det eg også.

Fru Stussli

30.06.2015 kl.10:12

frodith: Ja, kurven er jo perfekt til å oppbevare håndarbeid :-)
Nå håper jeg de blir fornøyd med all jobben du har gjort i leiligheten, slik at du slipper å tenke mer på den og bare kan kose deg resten av sommeren!
Stoooooor sommerklem

Fru Stussli

30.06.2015 kl.10:13

margarites: Tusen takk snille du :-D Jeg er nok ikke så flittig som det ser ut til og nå blir det snart skikkelig stille på stusslibloggen, for på søndag er det ferie!! Da reiser vi til England :-D

Fru Stussli

30.06.2015 kl.10:13

passion4lifeandtravel: Tusen takk snille du :-D

Fru Stussli

30.06.2015 kl.10:15

Lisbeth Pedersen: Tusen takk Lisbeth :-) Kurven er stødig og lar seg vaske i maskinen. Det er deilig med slike ting som tåler litt :-D
Nå på sommeren blir det ikke så masse blogging. På søndag reiser vi på ferie og da ramler jeg litt av bloggingen igjen :-D Her høsten og vinteren som er høysesong for min blogging.
Håper du har fine sommerdager!
Stor klem

Fru Stussli

30.06.2015 kl.10:17

Mona: Tusen takk :-D
Sommerklemmer

Tone

30.06.2015 kl.12:18

Ahhh, så fin. Å så ble jeg så glad for å se, siden jeg har laget en nesten helt lik. Den er blå og brukes til håndarbeid!! :)) Men mindre da, for jeg hadde bare en dyne i blå. :) Så morsomt det skal bli å følge deg videre og se hva du finner på. Får så lyst til å begynne å strimle opp sengeklær igjen. :)

ladyaugust

30.06.2015 kl.14:22

Deilig med noen dager uten også :) Jeg la ut et bilde nå på blogg :) Fingra er nesten uten hud hahaha kooos deg med dagen <3 godklæmme :)

Lisbeth Pedersen

30.06.2015 kl.20:57

Her også blir det lite blogging fremover. Er en stund siden jeg blogget nå. Blir vel kanskje litt amcar og Mustang blogging på meg om sommeren :-) Så dere reiser på søndag, ha en strålende ferietur :-) Du skulle jo tatt turen til Bergen du også, eller vi til deg :-)

Klemmer

Fru Stussli

30.06.2015 kl.23:50

Tone: Så moro at du også har laget slik. Hvilken farge min ble var litt tilfeldig, men nå ble jeg veldig fornøyd med at det var blå :-D
Jeg har et gjort et hopp bort fra heklekroken og er tilbake hos symaskinen :-D Er så godt med avveksling for armene etter slike store tunge ting.

Fru Stussli

30.06.2015 kl.23:50

ladyaugust: Åååå da må jeg inn å kikke på bloggen din :-D
Nattaklemmer

Fru Stussli

30.06.2015 kl.23:52

Lisbeth Pedersen: Vi kommer sterkere tilbake til høsten :-D
Ja jeg skulle gjerne vært med frodith til Bergen. Neste gang kanskje? Ellers så får vi ha bloggjulebord i Oslo og så kommer dere hit ;-)
Fortsatt god sommer <3
Mange klemmer